Den 9 december publicerades Nationella Anti-korruptionsgruppens (NKG) årsrapport gällande korruptionen i Sverige. Gruppen är en del av Nationella Operativa Avdelningen (NOA), Polismyndigheten.
NKG ger i rapporten en lägesbild över korruptionen i Sverige och konstaterar att korruption och andra former av otillåten påverkan i många fall är ett medel för kriminella nätverk att bedriva sin brottsliga verksamhet. Kampen mot korruption är därför en central del i arbetet med att bekämpa den kriminella ekonomin. NKG beskriver i årsrapporten ett antal exempel. Köpta fordonsbesiktningar är ett sådant.
Viktigt att fordonsägare inte bidrar till den kriminella ekonomin
FBB menar att det är bra att Polisen uppmärksammar saken så att fler blir medvetna om hur mutbrotten går till och att den organiserade brottsligheten har ett finger med i spelet. Besiktningsföretagen gör allt de kan för att upptäcka brottslighet. Ett viktigt ansvar vilar samtidigt på fordonsägare att aldrig köpa en falsk besiktning, då bidrar man till de kriminella gängens ekonomi och blir en del av gängens ekosystem.
Hotar trafiksäkerheten och miljön
Förekomsten av korruption och falska besiktningar utgör ett hot mot trafiksäkerheten. Det är allvarligt att vissa fordonsägare vill strunta i att besikta: Dessa fordon kan utgöra en stor säkerhetsrisk om fordonen har brister som inte upptäckts och därför havererar och orsakar olyckor. Lika allvarligt är att det finns vissa besiktningstekniker som uppenbarligen struntar i att respektera sitt uppdrag som myndighetsutövare och sina skyldigheter som anställda hos ackrediterade besiktningsorgan.
NKG går i rapporten igenom det modus, det vill säga sättet som brotten planeras och genomförs, som präglat tre mål gällande mutbrott kopplat till fordonsbesiktning, som varit uppe i rätten under hösten 2024. Moduset har i regel bestått i att besiktningstekniker godkänt fordon trots att fordonen inte faktiskt har besiktats. Besiktningsteknikerna har berikat sig själva genom att ta betalt för de påhittade besiktningarna. I flera av fallen har fordonsägaren haft kontakt med och betalat en mellanhand – som fört över delar av betalningen till den korrupta besiktningsteknikern som sedan utfärdat ett godkännandeprotokoll.
Förekomsten av mellanhänder tyder på att det i vissa fall rör sig om organiserad brottslighet som värvar besiktningstekniker som kan utföra falska besiktningar mot betalning.
Korrupta tekniker hör inte hemma i branschen
Fordonsbesiktningsbranschen arbetar nära Polisen med att identifiera och lagföra korrupta besiktningstekniker. Besiktningsföretagen har infört nya system och rutiner för att identifiera avvikelser, därför har flera fall upptäckts som nu också lett till fällande domar.
Tekniker som tar emot mutor ska ut från vår bransch och alla som ens tänker tanken att ta emot mutor ska veta att vi ständigt letar efter misstänkta beteenden och inte tvekar en sekund att anmäla.
Mutbrottslighet och köpta besiktningar är fenomen som våra medlemsföretag helt vill utradera från verksamheterna eftersom det är skadligt för trafiksäkerheten, miljön och myndighetsutövningen. Förekomsten av korruption urholkar förtroendet för besiktningsutfallet men också tilltron i samhället vilket är allvarligt. Därför har vi intensifierat arbetet med att upptäcka den typen av beteenden.
Mutbrott är tyvärr ingen ny företeelse
Det ligger i sakens natur att kriminella vill undgå upptäckt. Samhället har därför inte kännedom om det exakta antalet brott som begås. NKG noterar att det förmodligen finns ett mörkertal även gällande korruptionen i Sverige. Det gäller sannolikt också mutbrott som begås av eller mot personer som arbetar i besiktningsbranschen.
Korrupta besiktningstekniker är ingen nyhet, likaså är det ingen nyhet att vissa fordonsägare vill köpa sig godkända besiktningar. Man måste samtidigt komma ihåg att det utförs över sex miljoner besiktningar varje år och att den överväldigande majoriteten av både fordonsägare och besiktningstekniker är ärliga personer som vill göra rätt för sig.
Att vissa fordonsägare vill köpa ett falskt godkännande och att vissa tekniker går med på det har tyvärr alltid förekommit. Skillnaden mot förr är att vi nu har avancerade kvalitetsledningssystem och skärpta rutiner och på ett helt annat sätt kan identifiera och analysera avvikelser mot det normala. Det gör att vi upptäcker avvikelser och enklare kan anmäla misstänkta brott till Polisen och därför ser vi nu att personer kunnat lagföras.
Det som möjligen också skiljer sig från förr är att det finns en inblandning från den organiserade brottsligheten, vilket är mycket allvarligt. De falska besiktningarna kan dessutom marknadsföras enklare genom sociala medier.
Så arbetar besiktningsföretagen för att motverka oegentligheter
FBB:s medlemmar arbetar systematiskt med att förhindra otillbörlig påverkan. Några av branschens rutiner är följande:
- Brott polisanmäls alltid
- Besiktningsföretag har satt upp visselblåsarfunktioner för att anonymt kunna tipsa om oegentligheter
- Kontinuerliga interna utbildningsinsatser genomförs för att säkerställa att teknikerna är medvetna om myndighetsutövningens ansvar och gränser
- Rutiner för att ta foton vid besiktning, som bevis på att fordonet varit på plats
- Stickprov av besiktningstider
- Införande av automatiserade kvalitetsuppföljningsmetoder där avvikelser mot det normala kan upptäckas och analyseras