Ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen

I 2020 års branschrapport konstaterar Fordonsbesiktningsbranschen att arbetet för att minska de hälso- och miljöskadliga utsläppen från fordonsflottan måste intensifieras, och att dagens besiktningsregelverk fortfarande är otillräckligt för att komma åt de fordon som släpper ut mest.

Vi kan med hjälp av helt ny statistik visa att andelen fordon som underkänns på grund av miljöskäl har minskat mycket drastiskt, sedan föreskriftsändringen som skedde i maj 2018. I praktiken betyder detta att tusentals fordon som tidigare underkändes och åtgärdades numera kan fortsätta trafikera vägarna och släppa ut hälsofarliga ämnen. I branschrapporten för 2020 går vi igenom vilka åtgärder som behövs för att minimera de negativa effekterna av hälsoskadliga utsläpp från trafiken.

På samma sätt är regelverken när det gäller trafiksäkerhet eftersatta. Idag kontrolleras inte grundläggande moderna säkerhetsfunktioner. Mycket mer kan göras vid besiktningstillfället för att upptäcka fordon med fel som äventyrar säkerheten i trafiken. Utöver det tar vi upp att elbilar saknar relevant kontroll i dagsläget, något som kommer växa i betydelse allt eftersom fordonsflottan elektrifieras. I branschrapporten går att läsa om vilka åtgärder som skulle behövas för dagens kontrollbesiktning – men också vilka behov av oberoende fordonsbesiktning som kommer finnas framöver.

Läs och ladda ned branschrapport 2020:


Nyheter


Pressmeddelande: Fordonsbesiktningsbranschens arbete för att motverka mutbrott

De fall som besiktningsbranschen tillsammans med Polisen hanterat har rört sig om mutbrott där personer dömts för att ha betalat

Branschrapport 2024: Sverige i EU:s bottenliga när det gäller miljökrav vid besiktning för femte året i rad

Här är några av slutsatserna: För femte året i rad – Sverige i EU:s bottenliga när det gäller miljökrav vid

Nya besiktningsregler för bakgavellyftar

Bakgrunden till förändringarna är en genomgång av tolkningarna i AFS 2003:6 samt förändringar i standard SS-EN 1756-1:2021, vilka ligger till

Organiserad brottslighet kan ligga bakom fulbesiktningar via sociala medier

Till skillnad mot bestickning sker dessa bedrägerier utan någon koppling till enskilda besiktningstekniker. Gärningspersonen arbetar alltså inte på ett besiktningsföretag