Årets branschrapport är här!

I årets branschrapport fokuserar Fordonsbesiktningsbranschen på tre områden: hur besiktningen kan framtidssäkras, hur trafiksäkerhetskontrollen kan förbättras och hur miljökontrollen kan bli relevant igen. Vi konstaterar att reglerna behöver uppdateras för att tillåta kontroll av laddbara fordons unika komponenter – och uppdaterade regler kan vara på gång. Detta enligt Transportstyrelsens generaldirektör, som vi intervjuat i branschrapporten.

Bakgrunden är det snabbt ökande antalet elbilar på de svenska vägarna. Myndigheten Trafikanalys publicerade nyligen statistik som visar att antalet laddbara fordon i trafik ökade med 80 procent under 2020. En elbil ska genomgå kontrollbesiktning precis som andra fordon – men trots att försäljningen av laddbara fordon ökar snabbt så finns ännu inga särskilda kontrollpunkter för elbilar. Komponenter som bilens framdriftsbatteri, kablar och laddningsutrustning kontrolleras alltså inte för eventuella fel.

Vi uppmärksammar också i rapporten att det finns stora problem med trafiksäkerheten när det kommer till tunga fordon, så som lastbilar. Så mycket som 45 procent av de lastbilar och lastbilssläp som besiktas underkänns. De tunga fordon som trafikerar vägarna är inte heller utan anmärkning från andra kontrollinstanser – när Polisen och Arbetsmiljöverket nyligen genomförde oanmälda inspektioner av 340 tunga och lätta lastbilar hittades 300 säkerhetsbrister och sju av tio kontrollerade åkerier hade brister.

Samtidigt kan FBB med hjälp av ny statistik visa att besiktningen av nära 20 000 tunga fordon senarelades under 2020, på grund av en EU-förordning som tillät uppskjuten besiktning med anledning av coronapandemin. Det tillfälliga undantaget från besiktning var enligt regeringen tänkt att utnyttjas av personer i riskgrupp – men nya siffror visar nu att yngre fordonsägare under 70, företagsägda bilar och tunga fordon var överrepresenterade bland de som sköt upp besiktningen.

Vi konstaterar också i rapporten att de regeländringar som infördes 2018 gällande miljökontroll verkar få ha fått en bestående negativ effekt på andelen fordon som underkänns på grund av miljörelaterade fel. Den mycket kraftiga nedgång som Fordonsbesiktningsbranschen kunde visa i förra årets rapport kvarstår. I praktiken betyder detta att tiotusentals fordon som tidigare underkändes och åtgärdades numera kan fortsätta trafikera vägarna och släppa ut hälsofarliga ämnen. Besiktningsföreskrifterna bör därför omgående justeras så att miljökraven som ställs vid besiktning skärps. Målsättningen bör vara att ligga i topp i EU snarare än i botten.

Läs och ladda ned branschrapport 2021 här.


Nyheter


Årets branschrapport är här!

Bakgrunden är det snabbt ökande antalet elbilar på de svenska vägarna. Myndigheten Trafikanalys publicerade nyligen statistik som visar att antalet

Vad är SCIP och på vilket sätt angår det mig?

SCIP är en ny databas för konsumenter om farliga kemikalier i produkter. SCIP – är förkortningen på Substances of Concern

Intervju med Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen – en del av SWETIC

Tord Fornander är ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) och styrelseledamot i Besiktningskommittén som Transportstyrelsen bildade i år. Utöver det är han

Coronaviruset: Detta gäller vid besiktningen

Fordonsbesiktning finns för att säkerställa att bilarna som trafikerar Sveriges vägar är säkra och håller sig till gällande miljökrav. Detta